Isnin, 29 Oktober 2012

DULU KATA PAS TAK FAHAM BAHASA


La ni, Mahdzir pun sama!

MENTERI Besar (MB) Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak cuma mengulangi pepatah Melayu ‘Jangan Usik Beruk Atas Pokok Cermai’. Atau ada juga orang sebut, "Ibarat Beruk Atas Pokok Cermai".  Ada juga orang sebut 'kera'. Samalah, kedua-duanya dalam satu spesis dan famili.
            Samalah juga kalau kita sebut "Macam Beruk Kena Belacan", dan "Macam Beruk Dapat Bunga". Kedudukan perkataan beruk di situ adalah menggambarkan sifat seseorang, bukannya mendefinasikan seseorang itu sebagai beruk.
            Justeru, apahal pula yang Datuk Seri Mahdzir Khalid beria benar marahkan Azizan Razak kerana didakwa menyifatkan Ketua Pemuda Gerakan Kedah, Tan Keng Liang seperti beruk atas pokok cermai  di sini
            Dia (MB) tidak kata Keng Liang itu beruk, cuma ibarat atau umpama yang tergolong dalam peribahasa. Kira bahasa MB itu lembut dan bertatatertib dari sudut pengucapan bahasa. Alamak!, jadi guru bahasa le pulak..
            Mahdzir ingat tidak bagaimana orang-orang PAS salah faham terhadap pengucapan Tun Mahathir sebulan lalu yang turut menggunakan peribahasa bagi mengibaratkan kebaikan UMNO/BN berbanding PAS/PKR? Padahal, Tun cuma guna perkataan syaitan yang dikenali/tak dikenali dalam frasa peribahasa inggeris.
            Nampaknya, Mahdzir pun sudah macam orang PAS tidak dapat membezakan yang mana bahasa dan yang mana peribasa?! Kut ya pun nak membela kawan, jangan sampai kita yang tejerat atau diperbodohkan.


Jagindas: macam mana pulak, "ibarat kera/beruk  dihutan di susukan anak di rumah mati kelaparan?"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas komen anda.