Ahad, 28 Oktober 2012

EHEM, EHEM! ADA YG KECEWA

SEPOHON KETUM

Bila Ketum Setaraf Dadah

Presiden Persatuan Pengasih Malaysia (Pengasih),  Datuk Mohd Yunus Pathi, hari ini  menggesa Peguam Negara mengkaji semula kesalahan menggunakan daun ketum yang kini mengikut Akta Racun kepada Akta Dadah Berbahaya  di sini
            Penulis pernah melontarkan pandangan peribadi bab air herba ketum ini pada bulan Julai lalu  di sini    Jusetru, sebelum kerajaan menerima pakai cadangan Yunus tersebut, eloklah di buat kajian sehalus-halusnya.
            Bayangkan nanti, selepas dikuatkuasakan nanti, sehelai daun ketum pun tidak lagi terdapat di negara ini, dan ketika itu pula kajian saintifik dan prubatan mendapati herba itu banyak gunanya di dunia perubatan.
            Ketika itu, negara akan mengimpot daun ketum dari negara lain sperti Indonesia dan Brazil atau mengimport terus penawar daripada herba itu yang dibuat oleh negara lain. Sedangkan sepatutnya negara mampu menghasilkan produk berkenaan.
            Begitu pun, penulis bukanlah pembela kepada penagih air herba tersebut cuma sekadar memberi sedikit info dari sudut perubatan. Mana tahu, suatu masa nanti mungkin ia boleh menjadi sumber pendapatan negara dari sudut ubatan terkawal.


Jagindas: ubat batuk juga adalah dadah, tapi oleh sebab telah digazetkan sebagai ubat yang sah, maka ia diperaku sebagai ubat tetapi dikawal.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas komen anda.