CIMB Selalu Off-Line
KISAH hari ini agak
kurang menarik sedikit. Macam mana pun saya fikir elok juga ditulis
setidak-tidaknya untuk pengetahuan bersama. Mungkin juga pembaca juga mempunyai
pengalaman yang sama.
Kisahnya adalah mengenai pengurusan
Bank di CIMB bank. Ia berikutan rungutan seorang rakan yang kerap gagal ketika
melakukan urusan berkaitan akaun Amanah Saham Bumiputera-nya (ASB) menerusi
bank berkenaan.
Menurutnya, sudah kerap kali terjadi
apabila beliau mahu sahaja mengemaskini buku akaun ASBnya atau melakukan urusan
jual beli saham ASBnya di bank itu, pihak bank terbabit mengatakan line tak ada. Lagi tidak seronok didengar
katanya, pegawai bank berkenaan meminta dia cuba berurusan dengan bank lain bersebelahannya
iaitu Maybank.
"Memang benarlah katanya itu,
kerana di Maybank semuanya berjalan lancar tanpa sebarang masalah. Malah siap
kempen menawarkan pinjaman pelaburan lagi", katanya.
Justeru, penulis juga tertanya-tanya
mengapa pengurusan di CIMB jadi begitu. Kalau sesekali kira ok-lah, tetapi
menurut rakan penulis itu sudah banyak kali dia mendapat respon yang sama
sehingga ada kalanya dia semacam rasa muak untuk berurusan dengan bank
tersebut.
"Bukan apa, di CIMB selalunya
lengang manakala di Maybank pelanggannya agak ramai. Sebagai orang tua, saya
tidak larat untuk menunggu lama apa lagi jika terpaksa berbaris," katanya.
Moralnya, kalau bank yang penuh dengan
pelanggan pun sistemnya berjalan lancar, mengapa pula bank yang lengang sistemnya
jem pulak?
Sementara itu, bual-bual secara
rambang dengan beberapa pelanggan CIMB turut pernah menempuh pengelaman yang
sama seperti rakan penulis itu apabila mereka mahu menguruskan ASB menerusi
bank berkenaan. Menurut mereka, lebih senang berurusan dengan kaunter di
pejabat pos biarpun had penjualan saham amat terhad.
Jagindas: simpanan semakin nipis
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Terima kasih atas komen anda.