Selasa, 26 Mac 2013

MASIH ADA YANG TERTINGGAL DAN DITINGGALKAN

Kalau Tidak, Masa Kan OKU Tak Dapat Elaun Khas!

SEORANG rakan cina penulis, Ah Poh, yang juga sebaya dengan penulis mempunyai seorang anak dari kumpulan Orang Kurang Upaya (OKU) jenis pekak dan bisu. Usianya sudah mencapai 18 tahun. Dia rajin dan boleh dianggap berkerja dengan bapanya peniaga alatan eletrik dan basikal di sebuah pekan kecil di Malim Nawar.
            Sebagai OKU dia juga sudah didafrtakan bapanya dan memiliki kad khas OKU. Namun Ah Poh sudah lebih tiga kali memohon bagi mendapatkan elaun khas anaknya itu seperti yang telah diluluskan oleh kerajaan. Tidak berhasil.
            "Wakil rakyat pun bila saya nak jumpa buat-buat lari sebab dulu dia kata semuanya okay. Pegawai-pegawai MCA kata mereka akan siasat. Dan, pegawai di Jabatan Kebajikan Masyarakat pun kata akan siasat. Tapi sampai sekarang sudah tiga kali saya mohon apa *an@#u pun tak ada.
            "Saya hairan juga, mahu siasat apa lagi? Anak saya sudah berdaftar sebagai OKU dan ada kad ID OKU. Orang lain saya tengok tak ada masalah. Anak orang kaya pun dapat, macam mana anak saya tak boleh dapat?," katanya dengan nada kesal..
            Rupa-rupanya masih ada yang tertinggal dan terpinggir. Macam mana ni? Sementera itu tinjauan rambang penulis di kawasan parlimen Kampar mendapati jika Datuk Lee Chee Leong masih jadi calon parlimen dalam PRU13 nanti beliau mungkin menang tetapi bukanlah menang besar. Tak apalah, soalnya menang. Manakala tiga lagi Dewan Undangan Negeri (Dun) pula masih flip flop! Kenapa tu?


Jagindas: Sedang kumpul dokumen anaknya, tolong buatkan surat rayuannya hantar terus ke pusat. Satu salinan kepada menteri berkenaan...errmmmm..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas komen anda.