Jumaat, 1 Mac 2013

PATAH SAYAP TERBANG JUA...

Gambar Hiasan..

Namun Gunung Tetap Ku Daki,Lautan Ganas Akan Ku Redah!

PETANG TADI seorang sahabat yang juga pengikut blog ini menghantar email kepada penulis. Kandungannya tidaklah bersifat peribadi. Lantas bagi penulis elok juga sebahagian kandungan emailnya itu penulis kongsikan dengan pembaca sekelian kerana terdapat sesuatu yang baik untuk difikir dan direnungkan.
            Penulis percaya, beliau terkenang kandungan mesej dalam Novel "Patah Sayap Terbang Jua" yang ditulis oleh sasterawan negara yang juga penulis terkenal tanah air. Begini kandungan emailnya:

            "Novel Patah Sayap Terbang Jua oleh A Samad Ismail mengisahkan perjuangan wartawan di ambang kemerosotan kuasa Jepun. Rupa-rupanya melayu ketika itu tak banyak bezanya pun dengan Melayu zaman ini. 
            Suka berfoya-foya. Yang penting sedikit keamanan.menikmati hari hari yang aman seperti zaman British sudah mencukupi. Dapat makan roti bersama majerin dan naik basikal Releigh sudah kira bertuah. 
            Perkataan perjuangan amat ditakuti. Keadaan ini amat contrast dengan Bangsa Indonesia ketika itu yang memiliki semangat juang yang tinggi untuk menghalau penjajah tidak kira Belanda, Amerika, Inggeris dan Jepun dari negara mereka.
            Hingga pertengahan Novel ini dapat kita memahami lebih dalam pemikiran yang ada pada bangsa Melayu. alahai Melayu, Melayu..."


Jagindas: Terkenang pengelaman ketika bertugas sebagai pemberita di salah sebuah akhbar perdana suatu masa dulu..

1 ulasan:

  1. peasantandrew@yahoo,com2 Mac 2013 5:44:00 PTG

    melayu, melayu...

    BalasPadam

Terima kasih atas komen anda.