Khamis, 31 Oktober 2013

CATATAN DI SEBUAH KAUNTER SETESEN KTMB


Kerani Tersengeh-Sengeh Layan Handphone ...

LEGA rasanya apabila melihat hanya ada dua pelanggan di depan kaunter stesen Kerata Api Tanah Melayu (KTMB) itu untuk membeli tiket. Tiga kaunter yang dibuka pula tersedia tiga petugas yang comel-comel. Bermakna, setiap kaunter untuk kami setiap seorang. Dalam hati berkata: "ah, tiga minit selesailah.."
            Aku berdiri di depan kaunter yang kosong itu. Petugas tidak memandang aku sebalinya dia tersengeh-sengeh sendirian melayan telefon bimbitnya. Pastinya, sama ada membaca dan mebalas pesanan ringkas (sms) atau barangkali sedang melayari muka buku (fb) miliknya. Dunia android lah katakan... Hampir seminit sudah, tetapi masih tidak diendahkan.
            Kaunter sebelah sudah selesai. Jadi aku menginsut ke kaunter itu. Sama juga, sehabis tugasnya terhadap pelanggan tadi, dia juga turut terasuk dengan telefon bimbitnya. Tersengeh-sengeh sendirian lagi menatap papan papar hp-nya. Cuaca di luar sana memang panas. Panas betul! Hari nak hujan agaknya!
            Namun, baru sahaja aku nak membuka mulut (cadangnya nak maki sahaja budak ni), dia lantas bertanya. Nasib dia baik. Baaaaaik sekali. Setelah memaklumkan destinasi dan masa yang diperlukan, pekerja itu pun menggerak-gerakkanlah tetikusnya.
            Alamak, punyalah haramjadah, sistem komputer KTMB itu teramatlah lembabnya. Ini bukan kali pertama beb. Sedari awal tahun lagi memang macam itulah ragamnya. Kita ingat barangkali dalam sebulan dua tentulah sistemakan di up-grade-kan. Petugas hanya berkata: maaf encik, sistem slow sangat.
            Wahai KTMB, kamu nak tunggu tahun bila pula baru nak up-grade sistem itu? Atau saja-saja tak mahu naik taraf sistem berkenaan supaya petugas-petugas kamu sempat bermain telefon bimbit sambil-sambil layan pelanggan - layan sms, layan fb?
            Bisnis dah cantik dah. Kerajaan dah tolong banyak dah. Gaji, elaun, kemudahan pun bagus bagus. Kamu orang nak apa lagi ha? Mentaliti berkerja kamu jangan macam orang melayu Tanah Melayu sebelum perang dunia pertama.
            Aduhai...kalaulah orang lain yang pegang teraju KTMB ada pihak marah-marah pulak. Mulalah bercakap tentang melayu, melayu, melayu dan bla, bla, bla, bla.... 
            Saya nak ingatkan kepada semua pihak pengurusan KTMB supaya tidaklah syok sendiri. Jaga nama baik KTMB, nama kerajaan dan sentiasalah berusaha meningkatkan keupayaan dan perkhidmatan KTMB setaraf dengan dunia maju. Boleh kan?
            Apapun, bukan semuanya begitu. Ada juga yang tahu diri dan sedar tangungjawabnya sebagai pekerja, staff, pegawai dan paling penting mereka menghargai di situ tempat bermulanya periuk nasi mereka berasap. Syabas dan tahniahlah kepada yang berkenaan. Semoga berkat rezeki yang awak terima dan mudah-mudahan Tuhan mempermudahkan lagi perjalanan hidup awak dan keluarga.
            Namun, biasalah sebab nila setitik.... Demikian juga ada seekor dua kerba yang membawa lumpur, makanya.....
            Jangan marah, saya pun bukan marah hanya menegur... Itu pun taklah sekeras mana....


JagindasFasarana first class, perkhidmatan belum lagi. Anda mampu mengubahnya!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas komen anda.