Gambar Hiasan |
Pelanggan Diingat Jangan Layan Panggilan Telefon, e-mail
BARANGKALI semua sudah maklum bahawa sebarang maklumat akaun peribadi anda
di bank adalah teramat rahsia. Hanya anda dan pihak bank sahaja yang perlu tahu
dan mengetahui. Selain itu, mungkin orang atau pihak yang diberi amanah secara
undang-undang.
Ini bermakna, sebarang
permintaan dari pihak ketiga yang kononnya mahu membuat pengesahan akaun dan
sebagainya menerusi telefon atau media maya seperti e-mail adalah tidak perlu
dilayan sama sekali. Jika anda mendapat panggilan seperti itu, anda hanya perlu
menutup telefon. Kerana, jika anda terus melayannya mungkin anda akan
terperangkap dengan kata-kata manisnya.
INGAT! apa-apa urusan bank
adalah di kaunter bank berkenaan. Jika benar ada masalah pihak bank akan
menghantar surat supaya anda merujuk ke kaunter
bank yang berdekatan - sama sekali tidak menerusi telefon atau e-mail atau
lain-lain pesanan.
Meskipun, baru-baru ini
kerajaan telah memberi jaminan bahawa semua maklumat akaun pelanggan bank akan terpelihara
daripada sebarang manipulasi, nampaknya 'kerja-kerja' menjual maklumat masih
berlaku dan kepada mereka yang lemah pasti akan terperangkap!
Bagaimanapun, jika pihak
bank menelefon anda untuk mengesahkan cek yang anda keluarkan, barangkali itu
adalah benar. Dan anda hanya perlu merujuk nombor cek, tarikh, amaun dan
penerimanya.
Agak lucu, apabila pihak
berkenaan yang membuat panggilan menerusi telefon (tetapi tiada nombor
dipaparkan) dan meminta bercakap dengan orang lain (anak misalnya). Konon
katanya, kalau tidak ada respon akaun tersebut akan diblok. Dan lagi katanya,
pelanggan terpaksa ke Putrajaya jika mahu mengaktifkan semula akaunnya. Pelik kan?
Sedangkan ibu pejabat utama Maybank adalah di Menara Maybank di Kuala Lumpur!
Ini yang berlaku kepada
penulis baru-baru ini. Tetapi penulis tidak melayannya. Dan, apabila anak
penulis menyemak akaunnya dengan pegawai di bank terbabit, didapati tiada sebarang
masalah timbul. Malah, pihak bank memuji tindakan tidak melayan panggilan
tersebut dan mengingatkan sekali lagi bahawa pihak bank tidak akan membuat
sebarang urusan akaun pelanggan menerusi telefon dan e-mail.
"Kalau ada pun kami
akan meminta pemegang akaun itu datang ke pejabat (bank) bukannya menyelesaikan
masalah akaun itu melalui talian," katanya.
Jagindas:
Sekadar berkongsi maklumat dan sebar-sebarkanlah kepada rakan-rakan...
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Terima kasih atas komen anda.