Ahad, 25 Mei 2014

KERALATAN REKOD PEMOHON

Antara Punca Kekecohan Bayaran Br1m

TAHUN INI, 2014, adalah tahun kedua kerajaan Malaysia memberikan sumbangan kepada rakyatnya yang layak yang lebih dikenali sebagai BR1M (sebut brim) atau Bantuan Rakyat Satu Malaysia. Malah pada tahun 2014, sumbangan tersebut diperluaskan lagi sehingga kepada keluarga yang berpendapatan bawah RM4,000
            Tentunya, negara berbuat demikian adalah berkat kemeriahan ekonomi negara dan sebagai kerajaan yang bertanggung jawab dan yang memegang prinsip Rakyat Didahulukan Pencapaian Diutamakan apa sahaja kekayaan wajar dikongsi bersama-sama dengan rakyat jelata.
Pencapaian cemerlang negara dalam pelbagai bidang termasuk ekonomi adalah juga berkat kegigihan serta keupayaan rakyatnya bersama-sama mengendalikan negara ini. Makanya, semangat perkongsian kerajaan dan rakyat sampai masanya diterjemahkan antaranya menerusi Br1m.
            Namun, pemberian Br1m pada tahun ini (2014) berlaku sedikit kekecohan biarpun pihak terbabit sudah berbuat pelbagai pembaharuan dalam menguruskan rekod penerimanya. Antaranya, berlaku kekurangan bayaran (terimaan) selain daripada ada yang dinafikan haknya sebagai penerima. Mungkin tidak ramai yang terlibat tetapi ini adalah soal hak. Dan setiap rakyat adalah berhak mempertahankan haknya.
            Justeru, maka ramailah pihak yang memberikan respon serta beberapa cadangan balas yang akhirya memaksa kerajaan mengkaji semula sistem pengagihan dan pembayaran daripada yang sedia ada kepada satu sistem yang lebih sempurna atau mencapai tahap kecacatan kosong (zero defect).
            Secara kasarnya berdasarkan aduan, kekhilafan itu berlaku kemungkinan besar disebabkan terdapat percanggahan atau keralatan rekod pemohon atau mereka yang layak menerima.
Misalnya, tahun sebelum (2013) mungkin dia dalam kategori bujang manakala tahun ini dia sudah berkeluarga. Tahun sebelum mungkin pendapatannya kurang RM2,000 tetapi setelah berkeluarga mungkin pendatannya melebihi RM4,001. Berlaku juga dahulu dia berkeluarga (atau ada isteri/suami) tetapi kini sudah bujang/janda. Segalanya berkemungkinan sama boleh jadi. Itu adalah antara kemungkinan-kemungkinannya.
            Justeru, apa yang penting dalam kes ini adalah ketepatan rekod setiap rakyat dan keluarga. Siapakah yang bertanggung jawab menguruskan hal pengkalan data ini? Terpulang kepada kerajaan untuk menyerahkan amanah itu.
            Namun, satu hal yang perlu ditetapkan adalah menetapkan tarikh atau bulan terakhir data yang digunapakai (untuk pengemaskinian rekod peribadi). Manakala bulan mula dibuat pembayaran hendaklah dua bulan selepas tarikh itu bagi memberi ruang mereka terbabit mengemaskinikan rekod masing-masing jika terlibat.
Misalnya, bayaran bagi tahun 2015 adalah mengguna pakai rekod terakhir pemohon yang layak pada atau sebelum 31 Januari, 2015. Bererti, rekod terbaharu selepas itu tidak diambil kira atau ia digunapakai pada tahun 2016 (berikutnya).
            Sebagai contoh, seorang bujang pada tahun 2014 kemudian berkahwin pada 30 Januari 2015, maka dia layak dikategorikan pemohon berkeluarga bagi tahun 2015. Tetapi jika dia berkahwin pada 1 Februari 2015 maka, dia masih dikira sebagai penerima kategori bujang.
            Pun begitu, yang menjadi masalah bagi tahun 2014 ini adalah rekod yang sama pada tahun lalu (2013) tetapi menerima pembayaran yang kurang dari sebelumnya malah ada beberapa kes pula hak mereka terus dinafikan. Seolah-olah mereka ini tidak direkodkan pada tahun 2013 atau rekodnya telah diubah-ubah tanpa pengetahuan dan izin orang terbabit. Jika ini yang terjadi, persoalannya apakah berlaku ketirisan atau kacau bilau dalam pengendendalian data di jabatan berkenaan? Soalnya, mengapa dan apakah ada hal disebalik kes itu?
            Bagi mereka yang berkerja dengan kerajaan dan swasta mungkin pihak Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) boleh memperolehnya dengan mudah dan teratur tetapi barangkali ada sedikit  masalah bagi pemohon yang berkerja sendiri.
            Ada pemohon yang hanya berladang atau berkebun atau berniaga kecil-kecilan namun dia berupaya memperoleh pendapatan bulanan sehingga mencecah RM10,000 sebulan. Menserasikan status pendapatannya itu dia juga mampu memiliki kereta mewah dan lori atau dengan kata lain ‘hidup mewah’. Oleh kerana dia berkerja sendiri tentulah agak sukar untuk mengesan kesahihan pendapatannya seperti yang dicatatkannya dalam borang.
Kerana dia juga mahukan pemberian kerajaan itu, maka sudah tentu dia menipu rekodnya dengan menyatakan pendapatannya hanya RM1,200 sebulan. Tidakah ini satu penganiayaan telah berlaku? Tidakkah ini bererti ada orang yang telah merompak hak orang lain atau paling tidak merompak wang kerajaan pada keadaan sebenarnya dia tidak layak?
Nah, bagi kes-kes seperti inilah maka peranan orang yang diberi autoriti untuk memperaku data peribadi anak buahnya hendaklah digunakan. Mereka adalah seperti ketua kampung dan penghulu. Dan, satu badan pemantau hendaklah diwujud dan digerakkan bagi memastikan penguasa terbabit telah membuat perakuan yang sebenar-benarnya.
Dan, jika terdapat penyelewengan dalam perauan tersebut maka mereka terbabit boleh dikenakan tindakan oleh pihak berkuasa lain termasuk Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).
            Jika BR1M ini masih berusia untuk tahun 2015, dalam tempoh tujuh atau lapan bulan ini saya fikir pihak yang bertanggungjawab tentunya mempunyai masa yang cukup untuk mengemaskini rekod-rekod yang ada agar kepincangan yang sama tidak berulang di masa akan datang. Wallauhuallam..



Jagindas:  Kupon atau bocer khas pun boleh diseleweng juga... silap-silap ada pihak yang ambil untung atas angin..Ingat tak, apa jadi sebahagian besar penerima pencen suatu ketika dahulu apabila kerajaan membayar pencen menggunakan bocer bulanan yang diberikan 12 keping sekali gus (ia itu untuk tempoh 12 bulan setiap tahun)?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas komen anda.