Sabtu, 24 Mei 2014

TAK MAHU MINTA MAAF, TAK APA - don't play play haa..

Budak ini dari jenis kaum apa?

Tapi Mesti Juga Tahan Telinga, FAHAM!

“‘Celaka Umno!’ Saya tidak kata orang melayu, saya kata umno.” Itu kata RSN Rayer, Adun Seri Delima (Pulau Pinang) yang terus-terus mengulangi kata-kata biadapnya itu menyebabkan ramai pihak kini naik angin. Memerandom demi memorandom, bantahan demi bantahan telah sudah dan akan dibuat...Entah sampai bila kesudahannya..
            Kita mahu tanya Rayer, siapa-siapakah yang menganggotai umno? Lembu, kambing, babi, ular, lipan, kuda, hantu, syaitan, iblis? Demikian juga siapa-siapakah yang menganggotai DAP, Pas, PKR dan lain-lain parti? Siapa? Binatang atau manusia? Yang dikatakan rakyat Malaysia itu siapa pula??
            Bagi parti Umno, ia dianggotai oleh manusia melayu dan bumiputera. Tidaklah pula diketahui sama ada dalam DAP ada anggotanya bukan dari kalangan manusia. Kita pun tidak berminat untuk mengetahuinya.
            Justeru, jika memaki hamun umno, itu bererti sama juga memaki hamun melayu dan bumiputra. Kalau kita kata Malasyia celaka, bererti seluruh rakyat berhak merasai dikutuk sebagai celaka termasuk yang mengutuk sendiri. Lainlah kalau kita sebut sipolan sipolan itu celaka atau celaka kamu sipolan sipolan.
            Apa respon seseorang india di Malaysia ini kalau dia dikatakan sebagai P***A. Rayer sendiri bagaimana?? Sebelum itu saya nak tanya – RSN Rayer ini jenis kaum apa? India, Ceylon, Pertugis, Serani atau apa?
            Nah, kalau Rayer tidak mahu menarik balik kebiadapannya itu malah berkeras kepala tidak mahu mohon maaf kepada orang melayu di negara ini khususnya kepada orang umno, tidak mengapa. Mari kita pakat-pakat cari jenis keturunannya dan setiap kali menyebut keturunannya kita sambunglah dengan pelbagai kutukan yang boleh memotong hati dan jantung kaum itu. Pastikan ia lebih hebat daripada perkataan ‘celaka’.
            Kita kena bagi tahu bahawa kepala kita (melayu – bumiputera umno) juga keras malah lebih keras daripada batu hampar di dasar bumi. Apa yang hendak di pening-peningkan kepala. Bukan sekali dua sudah kita beri amaran dan ingatan. Bukan sekali dua juga sudah menahan kesabaran. Bukan sekali dua puak macam ini mengguris hati kita. Masanya sekarang untuk tutup mulut dan perjelaskan tindakan. Ingat, kurangkan bercakap, lebihkan tindakan. Tindakan yang memberikan kesan sampai mati dan seluruh keturunan.
            Pepatah orang dahulu-dahulu yang bermaksud supaya manusia itu sentiasa berbaik-baik, “jika datangnya keras balaslah dengan lembut”  sudah tidak releven lagi. Sudah tidak releven lagi. Malah, banyak lagi peribahasa yang seumpama itu wajar dipadam dalam kamus! Sekarang kita mesti: Lembut kita pulas manakala keras dibalas keras sekerasnya!
            Satu pertanyaan, mengapa pihak berkuasa tidak menahan Rayer sebelum sesuatu perkara di luar jangka berlaku? Jika ada melayu yang gagal mengawal perasaannya lalu bertindak lebih biadap kepada Rayer, atau berlakunya satu amokan kumpulan tertentu, maka tentulah melayu itu atau mereka itu akan ditangkap kerana dia / mereka telah melakukan suatu jenayah itu dan ini di bawah kanunnn itu dan ini.......bla bla bla...
            Beginilah, semua pihak kena faham, manusia biasa bukan nabi(saw)  meskipun ramai yang beribadat dan bermohon setiap hari pagi dan petang siang dan malam supaya hidupnya mengikuti jejak nabi (saw). Salah satu sebabnya adalah kerana gagal mengurus kesabaran. Kerana gagal mengawal kesabaran ada manusia yang mengambil jalan pintas lalu membunuh diri.
            Disebabkan gagal mengawal kesabaran, ramai yang bercerai (pasangan Islam) hanya disebabkan si-suami terlancut ucap. Gagal mengawal kesabaran juga ada yang hilang akal sehingga menyebabkan berlakunya pergaduhan, amokan, pembunuhan dan sebaginya. Tidakkah ini isu kesabaran ini sebagai satu daripada fitrah manusia biasa?
            Wahai orang umno, bersabarlah... sesunggunya sabar itu separuh dari Iman. Maafkan mereka yang terlanjur itu kerana sedangkan Nabi (saw) pun ampunkan umatnya, apa sangatlah kita manusia biasa..  wallah huallam!


Jagindas: Ada berani?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas komen anda.