Gambar Hiasan |
HARI
Isnin biasanya adalah hari paling sibuk bagi petugas di kaunter-kaunter
perkhidmatan sama ada di sektor swasta mahupun di sektor kerajaan dan badan
berkanun. Bank juga tidak terkecuali akibat daripada pelaksanaan cuti umum pada
Sabtu dan Ahad.
Bagi cawangan bank di
kawasan-kawasan kecil, biasanya tidak banyak kaunter disediakan berikutan kesibukan
tidaklah berlaku setiap hari. Namun ia tetap dan masih mampu memenuhi kehendak
pelanggannya.
Pun begitu, semalam penulis terpaksa
berbaris selama sejam disebabkan hanya satu kaunter sahaja yang dibuka manakala
pelanggannya pula agak luar biasa. Dan, boleh dikatakan kesemua pelanggan yang berurusan
pada hari itu pula adalah untuk mengeluarkan wang. Amat sedikit yang berurusan
menabung.
Dipendekkan cerita, penulis mula masuk
baris (tiada sistem nombor giliran disediakan) tepat jam 1300 (1 tgh).
Perkhidmatan kaunter yang slow menyebabkan
penulis hanya dapat berurusan di meja kaunter pada jam 1400 (2 ptg).
Setelah pegawai di kaunter menyemak
semua dokumen, mengimbas kad pengenalan, menandatangan borang dan menurunkan
cap jari, penulis rasa lega setelah sejam tersiksa berdiri. Maklum, dah tua-tua
ni lutut bukannya kuat sangat lagi. Beberapa saat lagi akan dapatlah wang yang
dihajatkan dan bolehlah berehat di rumah. Itulah yang ada dalam pemikiran
penulis yang sudah tidak tertahan lagi menanggung jemu berbaris tadi.
Malangnya, sekonyong-konyong
datanglah pengurus bank tersebut (agaknyalah) ke kaunter dan bertanya kepada
penulis apakah saya boleh menunggu lebih kurang sejam lagi bagi mendapatkan
wang dengan alasan wang di bank mahupun dalam mesin teller telah kehabisan.
"Kami
sedang menunggu van yang menghantar duit ke bank ini tetapi sampai sekarang masih
tak sampai lagi", katanya dengan sopan.
Mendengarkan itu, pelanggan yang masih
memenuhi barisan di belakang penulis mendengus kehampaan. Ada yang bukak
langkah terus beredar dengan wajah yang amat keciwa.
Kalau ikutkan baran hati, mahu
rasanya menyergah pegawai bank itu. Apatah lagi dengan cuaca harian yang panas
membakar di luar sana. Namun, berkat kesabaran, penulis hanya tertawa kecil
lalu terus berdiri menanti van membawa duit sampai. Geli hati rasanya bila bank
kehabisan wang.
"Wah,
adakalanya bank pun pok kai juga ye..?", bisik hati penulis sambil
tersenyum sindirian.
Jagindas: Bagi penulis,
pengurus bank itu gagal membuat anggaran belanja mengurus mingguannya...bukan
dia tak tak tahu seiap Isnin memang sibuk!
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Terima kasih atas komen anda.