GAMBAR HIASAN: PERHIMPUNAN MINGGUAN... |
Tulisan Zaini Hasan di ruangan 'Cuit' Utusan Malaysia 5/6/13 atas
tajuk 'Salahkah Melissa Gooi? Ajarlah Asas Perlembagaan di
sekolah' menarik perhatian saya
untuk turut membalas pandangan terhadap tulisan beliau itu.
Pada pandangan saya kajian yang
dilakukan Zaini tidak menepati sasaran dan lantaran itu saudara Zaini
memperoleh jawapan yang agak mengelirukan. Meskipun, Zaini memperkuatkan
alasannya setelah bersoal selidik dengan anaknya sendiri, namun saya masih
sangsi dengan jawapan yang diberikan oleh anaknya itu.
Persoalan yang ditimbulkan Zaini
adalah menyalahkan sistem pendidikan di peringkat rendah dan menengah yang
didakwanya tidak menyediakan pendidikan dan nilai-nilai kenegaraan sehingga
menyebabkan generasi hari ini menjadi biadap terhadap pemimpin dan negaranya
sendiri.
Lantaran itu, Zaini mencadangkan
supaya nilai-nilai tersebut termasuk pemahaman terhadap perlembangaan negara
diterapkan seawal pendidikan formal berlaku di sekolah.
Untuk makluman Zaini, kerajaan
menerusi kementerian pelajarannya sudahpun melaksanakan pendidikan subjek
tersebut sedari sekolah rendah lagi iaitu mulai tahun 4 hingga 6 (tahap dua)
menerusi mata pelajaran Kajian Tempatan (KT) dan Sivik kemudiannya disambung
didik di sekolah menengah menerusi pendidikan sejarah.
Di sekolah rendah, menerusi mata
pelajaran KT anak-anak didik dikenalkan secara dasar (basic) hal-hal yang
berkaitan kenegaraan seperti menegenali pemimpin, sejarah kemerdekaan negara
secara sepintas lalu, hal-hal berkaitan institusi raja dan Yang DiPertuan Agong
serta Rukun Negara.
Lima prinsip yang tertera dalam
rukun negara Malaysia bolehlah diandaikan mencakupi seperti Pancasila Negara
Indonesia (jika mahu diperbandingkan dengan Indonesia). Malah, ada
sekolah-sekolah yang menjadikan sumpah rukun negara itu dijadikan amalan setiap
kali perhimpunan pagi di adakan di sekolah masing-masing. Bahkan ketika ini,
media-media elektronik juga turut memainkan peranan menanam bibit-bibit rukun
negara kepada rakyat Malaysia menerusi medium iklan yang terancang.
Cumanya, kedudukan subjek KT dan Sivik
di sekolah rendah tidak diberi penekanan sebagai subjek wajib atau teras.
Samalah ketika zaman tahun 60-an membawa kepada 80-an, pelajar-pelajar di
sekolah menengah yang menduduki kelas aliran sains ketika itu tidak diajar
subjek sejarah dan senilukis dengan alasan kononnya kerana subjek itu hanya untuk
kelas sastera dan sekolah tidak mempunyai cukup waktu untuk dimasukkan mata
pelajaran tersebut ke dalam kelas aliran sains.
Namun selepas era itu, subjek
sejarah kembali diajar meliputi semua aliran (sastera dan sains) di sekolah
menengah. Namun, penekanan terhadap perlembagaan memang tidak ada tetapi
pendidikan kenegaraan diteruskan sebagai kesinambungan daripada pendidikan dari
sekolah rendah.
Masalahnya sekarang, adakah pelajar
(tak kiralah melayu dan bukan melayu) menerima pendidikan itu dengan ikhlas
atau sekadar 'terpaksa' bagi memudahkannya menduduki peperiksaan? Demikian juga
kepada tenaga pengajarnya, apakah mereka (guru-guru) mengajar dengan 'ilmu' dan
penyampaian yang cukup mantap atau sekadar memberi info bagi memudahkan
muridnya menjawab kertas soalan peperiksaan.
Sejajar itu juga, adakah pendidikan
perlembagaan perlu dititipkan di sekolah rendah dengan beranggpan (barangkali)
pendidikan kenegaraan sedia ada termasuk penerapan dan pemahaman terhadap rukun
negara sedia ada masih tidak mencukupi?
Rasionalnya, bagi saya untuk di
sekolah rendah tidaklah perlu diajar ilmu perlembagaan negara itu ke tahap yang
mendalam. Perkara asas sudah memadai. Mampukan murid-murid yang berusia antara
5 tahun dan 12 tahun itu menerimanya?
Seperti juga rukun Islam, ketika di
sekolah rendah anak didik telah diajar perkara-perkara asas tetapi kita yakin
dengan seasas itu ia sudah mampu membawa kanak-kanak itu mendirikan sembahyang dan
puasa. Dan, mereka akan terus mendalaminya ketika belajar ke peringkat yang
lebih tinggi iaitu di sekolah menengah dan seterusnya.
Maknanya, didikan asas dan fahaman
telah diberi dengan jelas. Apa yang berlaku adalah kedegilan. Sama seperti
sembahyang dan puasa, meskipun sudah memahaminya adakah semua umat Islam itu
bersembahyang dan berpuasa atau cukup sembayangnya lima waktunya terutama
setelah mereka akil baligh?
Di sekolah jenis kebangsan (Cina dan
Tamil) pun hal sama berlaku di bawah satu kurikulum dan satu buku panduan
(pendidikan KT). Soalnya, adakah guru di sekolah berkenaan memanfaat masa
tersebut untuk tujuan itu atau mereka lebih rela menggantikan waktu pendidikan
tersebut dengan subjek teras kerana menganggap ia sebagai subjek picisan yang
tidak memenuhi ruang peperiksaan. Maaf, ini bukan satu tuduhan tetapi sekadar
andaian dan kita harap ianya tidak berlaku begitu.
Justeru, tiada sebab mengandaikan
mereka yang menghina Yang DiPertuan Agong dan institusi raja-raja hatta menghina
mana-mana pemimpin negara ini termasuk menghina negaranya sendiri hanya
berandaikan kerana mereka tidak memiliki ilmu kenegaraannya. Kerana kesalahan
(kesilapankah?) sistem pendidikan kita yang didakwa Zaini tidak menitik
beratkan hal-hal sedemikian terutama perihal berkaitan perlembagaan negara.
Apapun, saya tidak berhak untuk
memaksa Zaini menarik balik pendirian yang tidak menyalahkan Melissa Gooi dan
rakan-rakan sibernya, tetapi barangkali saudara Zaini boleh memikirkannya
semula bahawa kedegilanlah yang mewujudkan manusia seperti itu kerana mereka di
setkan mindanya sedemikian walau sejitu mana sekalipun info dan fakta yang
diterapkan kepada mereka. Timbul persoalan di sini, siapakah yang bertanggung
jawab mensetkan minda mereka itu sehingga menggila kedegilannya? Bab yang ini
kita kena duduk semeja membicarakannya kerana panjang ceritanya....
Pun begitu, kementerian pelajaran
tetap wajar dipersalahkan kerana sekian lama tidak menitik beratkan pendidikan
kenegaraan ini melainkan hanya sekadar melepaskan batuk ditangga. Kerana apa? Kerana
kita mempunyai terlalu banyak perkara yang hendak dikejar dalam satu-satu masa
sedang ruang yang ada begitu sempit.
Fikirkan juga, jangan sampai
anak-anak kita sakit jiwa merana otaknnya kerana dibebani dengan pelbagai
subjek dan tugasan yang pada pemikiran pemimpin --- demi menyediakan generasi
yang berdaya maju.
Jagindas: Ramai rakyat kita yang tak hormat lagu
Negaraku...
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Terima kasih atas komen anda.