Rabu, 7 Mei 2014

AL-FATIHAH BUAT AZIZ SATAR

Tinggal kenangan...
Meninggalkan Khazanah Besar Seni Negara

AL-FATIHAH buat seniman Datuk Aziz Sattar, 89, yang telah meninggal dunia pada kira-kira pukul 2 pagi malam kelmarin akibat masalah jantung. Berita penuh di sini.
            Sekali-gus, hero filem melayu dan mereka yang bertanggungjawab memeriahkan filem-filem melayu era zaman 50an – akhir 60an, kini boleh dikatakan sudah tiada lagi. P Ramlee, S Shamsuddin, Aziz Sattar, AR Tompel, Ibrahim Din dan M Zain semuanya sudah kembali kerahmatullah..
            Di zaman kegemilangan filem melayu acuan mereka ketika itu, seniman-seniman terbabit semuanya saling lengkap melengkapi. Dalam cerita Bujang Lapok, watak P Ramlee dan Shamsuddin pastinya tidak menjadi tanpa Aziz Satar. Begitu juga sebaliknya.
Doremi misalnya, tanpa Ibrahim Din dan AR Tompel filem itu tentunya tidak mampu membuat penonton pecah perut ketawa. Demikanlah juga dengan filem-filem lain yang mereka lakonkan, kemeriahan cerita dalam filem tersebut dihidupkan oleh watak-watak yang dilakonkan mereka.
            Jelas kita lihat, apabila P ramlee dan  ARTompel meninggal dunia, rakan-rakannya seperti Ibrahim Din, S Shamsuddin dan Aziz Satar sendiri, pernah berlakon dalam filem-filem era baru, namun mereka tidak mampu menimbulkan watak kelakar, lucu mahu pun sedih pilu sebagai mana yang mereka lakonkan bersama-sama rakan sejati mereka sebelum ini.
            Begitulah besarnya erti lengkap dan saling melengkapi bagi seniman-seniman tersebut dalam menghidupkan watak-watak yang mereka lakonkan tidak kira sama ada ia bersifat kelakar,lucu mahupun sedih dan serius.
            Ramai yang mahu memiliki kehebatan seperti mereka tetapi sehingga kini tiada siapa pun yang dapat setanding apatah lagi mengatasi kehebatan mereka. Itulah anugerah yang Tuhan berikan kepada seniman-seniman tersebut.  Mereka adalah orang yang Tuhan pilih untuk diangunerahkan kebolehan serta kehebatan dalam bidang seni lakon (nyanyian juga). Padahal, mereka tidak memiliki pendidikan formal terhadap ilmu perfileman dan nyanyian. Begitulah besarnya nilai anugerah Ilahi.. Dan mereka telah menghargi anugerah tersebut pada landasan yangtepat.
            Seniman zaman mereka adalah berteraskan “seni untuk masyarakat”. Sebab itulah barangkali lakonan mereka begitu hidup dan berkesan. Cerita-cerita yang dipaparkan diadaptasi daripada pelbagai kisah biasa masyarakat. Di adun dalam kaedah yang mudah tetapi mampu meruntun jiwa penontonnya. Ketawa dan sedih sama sahaja kerana kedua-duanya boleh mengalirkan air mata.
Seperti kata Penyair A Samad Said dalam puisinya mengenang pemergian P Ramlee.. Ketiadaannya dirasakan kehadirannya.  Kehadirannya dirasakan kehilangannya..”
Akankah patah tumbuh hilang beganti?


Jagindas:  Al Fahihah.... amin

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas komen anda.