Jumaat, 29 Jun 2012

HARAM MAKAN KENDURI ORANG TAK SEMBAHYANG (?)


INNALILLAH HIWAINNA ILAI HIROJIUN.. Di tempat Jagingas hari ini ada dua peristiwa kematian. Kedua-duanya wanita tua. Seorang berusia lingkungan 89 tahun dan seorang lagi hampir 80 tahun. Sebelum jam sebelas pagi kedua-dua jenazah selamat di sempurnakan di tanah perkuburan.
            Sebelum balik  ke rumah setelah selesai tugasan di tanah perkuburan, kami sempat menikmati teh tarik dan roti bakar di sebuah gerai di pekan kecil di sini. Biasalah, bila duduk saja, tentu ada kisah baru yang hendak disembangkan. Maaflah bukan mengumpat hanya sekadar buat tamsilan kita-kita yang hidup ni..
            Kali ini, rakan-rakan Jagindas kembali mempersoalkan gelagat imam yang  dianggapnya bongkak dan penting diri. Dia membuat dakwaan itu, kerana menurutnya, hanya seorang imam  yang bersedia mengepalai urusan kematian di kariahnya sedangkan dua lagi imam tidak pernah berbuat demikian. Dari ziarah ke rumah, sembahyang jenazah sampailah ke tahlil dan talqin di perkuburan imam yang seorang itu sajalah yang sudi.
            Beliau turut menambah, dalam pemerhatiannya  dua lagi imam di kariah itu bersikap memilih bulu untuk menziarahi kematian  (dirumah simati, itupun tak sampai ke kubur) begitu juga dalam hal-hal kenduri-kendara atau majlis-majlis tahlil di rumah-rumah ahli kariahnya meskipun dijemput dengan penuh hormat.
            Seorang lagi rakan semeja menambah cerita, kononnya ada satu ketika jirannya mempelawa imam tersebut untuk satu majlis kenduri tahlil keluarganya. Namun beliau terkejut beruk apabila dibahasakan oleh imam itu.
            Katanya, adakah patut, imam yang jemputnya  dengan penuh hormat tetapi disambut imam tersebut dengan tempelak: "itulah kamu, bila nak kenduri tahlil tahu nak guna orang masjid, tapi sembahyang ke masjid tak nak!"
            Seorang rakan yang diam sejak tadi dengan selamba pula berkata, imam berkenaan pernah menyebut beberapa kali apabila dia dijemput ke apa-apa kenduri termasuk kenduri kahwin bahawa orang yang sembahyang tak boleh makan kenduri yang dibuat oleh orang yang tidak sembahyang!
            Saya terbungkam mendengarkan kedua-dua versi kenyataan imam tersebut. Saya masih ingat, kata-kata seorang tok guru yang amat dihormati ketika masih berada di kampung dulu (sudah Allahyarham- Al Fatihah). Allahyarham pernah mengatakan bahawa orang yang jahil murakab sekalipun jangan dihina, dicaci atau dibenci. Sejahil manapun dia, ada kelebihannya, paling tidak mengorek liang lahat, mengusung keranda ke liang, menurunkan jenazah ke lahat. Dekati mereka ini dan serulah ke jalan kebaikan dan jangan sesekali direndahkan mereka atau dijauhi mereka.
            Dalam hati saya terfikir, agaknya itulah sebab imam berkenaan tidak mahu menampilkan diri terhadap pengurusan jenazah di kariahnya termasuk menziarah kematian sekalipun kerana ditakuti  mendapat haram berikutan dia khuatir simati bukan dari golongan yang bersembahyang.
            Cakap punya cakap, maka dapatlah tahu yang imam tersebut sebenarnya juga adalah penyokong tegar parti pembangkang, apalagi kalau tidak PAS. Tapi dia tetap terima elaun imam yang dihulur oleh kerajaan. Sumbangan mingguan masjid lagi! Pelahap semacam. Pencen bulanan kerajaan lebih RM2,000 tetap disapunya.
            Jangan-jangan BR1M RM500 pun dirembatnya juga!  Namun, mulut dan hatinya sentiasa berzikir kerajaan BN zalim, tak betul, haram dan macam-macam maki hamunlah seperti yang kita selalu kita dengar orang PAS cakap.
            Wahai sekelian tok imam, banyak sebenarnya tugas-tugas imam di kariah ni. Itu sebab kerajaan bermurah hati menghulur elaun bulanan kepada anta semua. Bukan kerana nak pujuk memujuk tetapi lebih kepada penghargaan terhadap tugas anta. Yang kesalnya, ramai antara anta ni nampak duit sahaja. Adakah anta berpendapat mengimamkan sembahyang rawatib dan jumaat itu sajalah satu-satunya tugas anta?
            Kepada tok imam-tok imam, belajarlah mendekati manusia (semua) supaya kedudukan serta martabat tuan-tuan dipandang hormat oleh masyarakat setempat. Janganlah berkelakuan meletak-letakan diri anta ke persada yang tinggi. Ingatlah, bahawa tuan-tuan dilantik adalah untuk menjalankan tanggung jawab bukan untuk bermegah-megah. Wallah huallam!


JagindasWahai Pak Imam yang berkenan, masa kamu kerja dalam kerajaan dulupun mengelat, dah dilantik jadi imam berelaun pun masih mengelat lagi ke... itu nak kira macam mana ek?

2 ulasan:

  1. wah, dasyat tok imam tu ye...

    p/s: sahabat lama - Safar (HM Ipoh satu ketika dulu)

    BalasPadam

Terima kasih atas komen anda.