Ahad, 5 Ogos 2012

PENJAWAT AWAM: SOKONGLAH KERAJAAN!


Hubungan erat kerajaan-penjawat awam tonggak kejayaan negara: PM
DATUK SERI NAJIB RAZAK
DATUK SERI NAJIB sudah banyak kali mengungkit cerita terhadap penjawat awam. Bermakna, ada sesuatu yang tidak kena kalangan penjawat awam terhadap kerajaan tempat dia berlindung. Ini, memang jelas dan memang patut pun Najib mengungkitnya. Cuma, mereka yang berkenaan itu mahu sedar atau tidak, itu saja. [terbaru di sini]
            Sebelum inipun saya pernah paparkan di blogg ini sikap penjawat awam yang turut memberi kesan kepada rakyat sehingga menyebabkan ada rakyat yang sanggup membakar kelambu disebabkan nyamuk seekor dua.
            Pada masa sama, ada juga penjawat awam yang menjadikan rakyat meluat kerana lebih mematuhi tuntutan politik berbanding tatacara serta prosedur kerja sebagai mana yang diperuntukkan oleh perintah am dan garispanduan serta pekeliling.
            Kadang-kadang nak salahkan merekapun tak boleh juga, sebab ada orang politik yang lebih menyibok sehingga ketua jabatan gagal membuat keputusan yang sepatutnya dan akhirnya berlakulah pincang di sana sini.
            Tapi paling teruk, ada pegawai yang diberi kuasa menjalankan amanah gagal berbuat demikian kerana leka dengan bilik hawa dingin serta puji-pujian dari sekelilingnya. Kalau nak turun padang mesti di sambut-sambut...Akhirnya, mereka ini sentiasa di tipu oleh orang-orang bawahnya walaupun mesyuarat berlaku seminggu sekali. Nampak kemas, tapi banyak auta dari yang betul.
            Akibatnya, banyak benda yang tidak sampai ke sasaran. Banyak keputusan lambat di buat. Rakyat jadi runsing, marah, letih, meluat dan.....


Jagindas:   Najib cakap nampak ringkas sahaja, tapi dalam maknanya. Yang berkenaan kena faham bahasa laa...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas komen anda.