DEMI MEMARTABATKAN SEKOLAH KEBANGSAAN DAN BAHASA MELAYU
SENTUHAN daripada Sasterawan Negara yang juga Dekan Fakulti Penulisan
Kreatif ASWARA, Dr. Anuar Ridhwan, menerusi ruang Rencana Akhbar Berita Harian
27 Ogos, 2012, di muka surat 24, mengenai kebimbangannya terhadap nasib Dasar
Pendidikan Kebangsaan, mendorong saya untuk memberikan respon.
Bagi saya, kebimbangan Dr.
Anuar itu ada asasnya berikutan sejak akhir-akhir ini kerajaan dilihat lebih
banyak bertolak ansur dalam erti kata mengorbankan beberapa ketetapan yang
terkandung dalam Dasar Pendidikan Kebangsaan yang telah dipersetujui sebelum
ini.
Kesungguhan kerajaan
memartabatkan dasar pendidikan yang antara lain adalah sebagai senjata yang
pasti dalam urusan memupuk semangat perpaduan negara nampaknya dipandang sepi
oleh pihak lain.
Dalam urusan ini, saya
melihat UMNO sahaja yang beria-ia untuk mewujudkan satu kelas bangsa yang
bersatu padu manakala pihak lain khususnya orang cina dan india tidak
menampakkan kesungguhan mereka menyokong usaha itu.
Alasannya, jika mereka
bersungguh-sungguh terhadap usaha berkenaan, sudah tentu mereka tidak akan
membuat pelbagai tuntutan yang condong kepada kepentingan kaum tetapi
menyanggah dasar yang ditetapkan atau memberikan ruang kepada pihak-pihak NGO
cina membuat tuntutan dan desakan yang bukan-bukan terutamanya menjelang
pilihanraya.
MCA dan GERAKAN sendiri
tidak pernah serius menyokong usaha kerajaan mewujudkan sekolah wawasan malah
dalam masa sama berdiam diri (atau mungkin juga mengenyit mata) apabila
badan-badan NGO cina mengehentam niat suci kerajaan itu disamping mereka
menuntut beberapa perkara yang tidak masuk akal atau menyalahi dasar pendidikan
sedia ada.
Bagi saya, sebarang tuntutan
yang dibuat dengan menyandarkan pilihanraya atau politik sebagai faktor
kelulusannya adalah suatu perbuatan yang tidak jujur bak kata pepatah melayu:
telunjuk lurus kelingking berkait.
Mahu tidak mahu, kita
terpaksa menyebut Tun Abdullah Ahmad Badawai (bekas Perdana Menteri ke 5) di
mana ketika zaman pemerintahannyalah banyak dasar-dasar dalam pendidikan ini
telah dinodai dan akhirnya puak-puak ini menjadi naik tocang.
Misalnya, ketika zaman Tun
Abdullah, ada sekolah bantuan modal (cina dan tamil) yang diluluskan peruntukan
baikpulih bangunan sehingga melebihi RM2 juta (hanya untuk sebuah sekolah) sedangkan
sekolah berkenaan hanya memiliki puluhan orang murid sahaja. Manakala, sekolah
kebangsaan pula terpaksa berkongsi beberapa buah sekolah untuk jumlah sebanyak
itu sedangkan masih banyak sekolah kebangsaan yang muridnya padat dan
berbangunan serba kekurangan.
Inilah barangkali yang
dimaksudkan oleh Dr Anuar bahawa nasib sekolah aliran kebangsaan sewajarnya lebih baik selepas
pengumanan rumusan sidang meja bulat pendidikan yang kemungkinan akan diumumkan
oleh menteri pendidikan pada September ini.
Seperti mana orang-orang PAS
memperjudikan agama dalam memperjuangkan urusan parti mereka, maka demikianlah
orang-orang Cina dan India menggunakan isu tuntutan kaum masing-masing dengan
berperisaikan politik menyebabkan banyak perkara telah tersasar daripada
landasan sepatutnya.
Jagindas: [bersambung
ke bhg.2]
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Terima kasih atas komen anda.