Isnin, 27 Ogos 2012

PERTAHANKAN DASAR PENDIDIKAN KEBANGSAAN (bhg.2)


DEMI MEMARTABATKAN SEKOLAH ALIRAN KEBANGSAAN DAN BAHASA MELAYU
Zaman Anwar: Pelajaran Sejarah Dirobah, Zaman Hishamuddin: Beri Muka,
Zaman Muhyidin:.. Meja Bulat??
          BUKAN SEKADAR itu, banyak lagi desakan yang dibuat oleh pihak terbabit namun apa yang jelas dilihat setakat ini kementerian pelajaran lebih banyak "berundur" daripada mempertahankan dasar. Akhirnya, mereka menjadi banyak lemak dan naik kepala. Justeru, dasar pendidikan kebangsaan serta akta-akta berkaitan seperti dalam Laporan Penyata Razak 1956, Laporan Rahman Talib 1960, Akta Pelajaran 1961, Laporan jawatankuasa Kabinet Mengkaji Pelaksanaan Dasar Pendidikan1979, Falsafah Pendidikan 1988, Akta Pendidikan 1996 dan Akta Pendidikan Pindaan 1997 tidak lagi dilihat mampu merealisasikan matlamatnya berikutan ianya telah dinodai.
          Tidak kira sama ada di persidangan meja bulat, meja bujur mahupun empat segi atau seluas mana NKRA yang hendak dilaksanakan, namun kandungan persidangan tersebut sewajarnya tidak terkeluar daripada dasar-dasar yang telah termaktub selagi ia tidak diubah di parlimen.
          Sebagai contoh, setelah 55 tahun merdeka, sudah sepatutnya kita mempunyai hanyai satu standard Bahasa Melayu (BM) untuk di semua pendidikan rendah. Ketika ini sekolah jenis kebangsaan (SJK) Cina dan Tamil diberikan dua kelas pendidikan BM iaitu BM untuk SJK dan BM standard SK. Mengapa perlu jadi begitu? Apapun alasannya, BM hanya perlu di ajar dalam satu standard kerana martabat bahasa itu adalah satu sahaja!
          Begitupun, kelalaian kerajaan menyediakan kemudahan pendidikan Bahasa Cina dan Tamil di semua sekolah SK di kawasan bandar dan pinggir bandar turut menjadi faktor golongan berkenaan tidak berminat untuk menyertai sekolah aliran kebangsaan. Sepatutnya, kerajaan khususnya kementerian pelajaran sudah lama menyelesaikan isu tersebut.
          Dalam perkembangan lain, setiap kali berlaku pertukaran menteri pelajaran, maka akan berlakulah juga pelbagai rombakan kandungan kurikulum dan kokurikulum. Kadang-kadang, kerja-kerja terdahulu masih belum selesai atau nelum menampakkan hasilnya, tiba-tiba berlaku pertukaran atau program baru. Bahkan ada program yang dilaksanakan bagaikan belum duduk sudah berlunjur dengan alasan kononya kita perlu pantas dan maju kehadapan mendahului masa!
          Dalam urusan ini, pihak berkenaan hendaklah membetulkan kerasionalannya supaya setiap dasar baru dan program baru yang diperkenalkan tidak menjadi bahan tertawa oleh pihak yang melaksana.
          Pendidikan di Malaysia perlu bergerak seiring dengan kemajuan dunia globalisasi namun pada masa sama kita perlu melaksanakannya mengikut acuan kita bagi memastikan generasi yang dilahirkan tetap seimbang di segi mental, rohani dan jasmaninya.

Jagindas:   Nak lihat apa kandungan pendidikan sejarah di sekolah rendah kita? Jangan tipu sejarah, berbahaya!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas komen anda.