DEMI MEMARTABATKAN SEKOLAH ALIRAN KEBANGSAAN DAN BAHASA
MELAYU
Zaman Anwar: Pelajaran Sejarah Dirobah, Zaman Hishamuddin: Beri Muka, Zaman Muhyidin:.. Meja Bulat?? |
BUKAN SEKADAR itu, banyak lagi desakan yang dibuat oleh pihak
terbabit namun apa yang jelas dilihat setakat ini kementerian pelajaran lebih
banyak "berundur" daripada
mempertahankan dasar. Akhirnya, mereka menjadi banyak lemak dan naik kepala.
Justeru, dasar pendidikan kebangsaan serta akta-akta berkaitan seperti dalam Laporan
Penyata Razak 1956, Laporan Rahman Talib 1960, Akta Pelajaran 1961, Laporan jawatankuasa
Kabinet Mengkaji Pelaksanaan Dasar Pendidikan1979, Falsafah Pendidikan 1988,
Akta Pendidikan 1996 dan Akta Pendidikan Pindaan 1997 tidak lagi dilihat mampu
merealisasikan matlamatnya berikutan ianya telah dinodai.
Tidak kira sama ada di persidangan
meja bulat, meja bujur mahupun empat segi atau seluas mana NKRA yang hendak
dilaksanakan, namun kandungan persidangan tersebut sewajarnya tidak terkeluar
daripada dasar-dasar yang telah termaktub selagi ia tidak diubah di parlimen.
Sebagai contoh, setelah 55
tahun merdeka, sudah sepatutnya kita mempunyai hanyai satu standard Bahasa
Melayu (BM) untuk di semua pendidikan rendah. Ketika ini sekolah jenis
kebangsaan (SJK) Cina dan Tamil diberikan dua kelas pendidikan BM iaitu BM untuk
SJK dan BM standard SK. Mengapa perlu jadi begitu? Apapun alasannya, BM hanya
perlu di ajar dalam satu standard kerana martabat bahasa itu adalah satu
sahaja!
Begitupun, kelalaian
kerajaan menyediakan kemudahan pendidikan Bahasa Cina dan Tamil di semua
sekolah SK di kawasan bandar dan pinggir bandar turut menjadi faktor golongan
berkenaan tidak berminat untuk menyertai sekolah aliran kebangsaan. Sepatutnya,
kerajaan khususnya kementerian pelajaran sudah lama menyelesaikan isu tersebut.
Dalam perkembangan lain,
setiap kali berlaku pertukaran menteri pelajaran, maka akan berlakulah juga pelbagai
rombakan kandungan kurikulum dan kokurikulum. Kadang-kadang, kerja-kerja
terdahulu masih belum selesai atau nelum menampakkan hasilnya, tiba-tiba berlaku
pertukaran atau program baru. Bahkan ada program yang dilaksanakan bagaikan
belum duduk sudah berlunjur dengan alasan kononya kita perlu pantas dan maju
kehadapan mendahului masa!
Dalam urusan ini, pihak
berkenaan hendaklah membetulkan kerasionalannya supaya setiap dasar baru dan
program baru yang diperkenalkan tidak menjadi bahan tertawa oleh pihak yang
melaksana.
Pendidikan di Malaysia perlu
bergerak seiring dengan kemajuan dunia globalisasi namun pada masa sama kita
perlu melaksanakannya mengikut acuan kita bagi memastikan generasi yang dilahirkan
tetap seimbang di segi mental, rohani dan jasmaninya.
Jagindas: Nak lihat apa kandungan pendidikan
sejarah di sekolah rendah kita? Jangan tipu sejarah, berbahaya!
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Terima kasih atas komen anda.