Salah Siapa?
Bukan untuk
mencari salah sesiapa tetapi itulah
hakikatnya
Tun Mahathir kata, orang melayu sudah
lupa perit jerih dan derita ketika dijajah orang putih, Jepun dan komunis
menyebabkan suasana politik dan perjuangan orang melayu terhadap bangsa dan
negaranya bagaikan tidak ada fokus yang tepat.
Beliau
melahirkan rasa sedih itu melihatkan orang melayu sanggup bergaduh sesama
sendiri, rela dipecah belah serta diadu domba oleh pihak lain hanya semata-mata
untuk merebut kuasa di
sini.
Banyak
sebabnya mengapa melayu jadi begitu terutama sejak akhir-akhir ini. Orang
melayu terutama generasi hari ini bukannya lupa tetapi memang mereka tidak
memahami sejarah negara secara tepat. Lupa bererti pernah melalui atau melihat sesuatu
peristiwa tetapi kemudian melupakannya atau buat-buat lupa atas sebab-sebab
tertentu.
Sedangkan
generasi hari lahir dalam zaman dunia sudah terbuka dan merdeka. Manakalah
jumlah orang melayu yang sezaman dengan Tun hanya tinggal beberapa kerat sahaja
lagi.
Ketika
sistem pendidikan menengah terpecah dua dengan aliran sastera dan sains,
pelajar-pelajar aliran sains boleh dikatakan langsung tidak menyentuh sejarah
negara. Kalau ada pun hanya dari penceritaan kawan-kawan atau orang-orang tua
dan terlalu sedikit yang mendapatkannya menerusi pembacaan sendiri.
Kemudian,
pendidikan sejarah di negara ini dirosakkan pula apabila ia dikeluarkan terus
dari jadual akademik di sekolah rendah bermula seawal tahun 1980an hingga
sekarang manakala teks kandungan sejarah di sekolah menengah pula dilembutkan
konon bagi menjaga perasaan antara kaum. Tindakan ini mungkin dibuat atas
prinsip pendidikan sebagai alat penyatu bangsa negara dan mana-mana yang
sensitif akan cuba tidak disentuh sama sekali.
Dan,
inilah generasi yang membesar sekarang. Malah mereka juga telah dilahirkan
dalam keluarga di mana ibu dan bapa mereka juga amat lemah pengetahuan
sejarahnya terhadap negara sendiri.
Justeru,
kita tidak boleh menyalahkan genarasi melayu ini kerana mereka tidak memiliki
bekalan itu sejak bermula dilahirkan. Sebagai contoh terdekat, saya sendiri
kerap berbincang dengan anak-anak yang sedang remaja kini mengenai sejarah
negara.
Memang
saya lihat pengetahuan mereka amat tipis. Namun, bertuahlah mereka kerana saya
memiliki pengetahuan itu dan dapatkan mereka mendalami sesuatu tentang
peristiwa dalam negara mereka terutama bagi perihal-perihal yang tidak
terkandung dalam teks.
Persoalannya,
berapa ramaikah orang melayu yang mampu berbuat demikian terhadap ahli keluarga
sendiri. Mungkin ada yang berhasrat untuk menyampaikannya kepada anak-anak
tetapi malang kerana diri sendiri tidak mempunyai pengetahuan yang luas
terhadap sejarah.
Guru-guru
kita juga adalah dari generasi moden yang juga tidak begitu mantap pengetahuan
sejarahnya kecuali yang mengambil pengkhususan bidang sejarah ketika di
institut pengajian tinggi.
Jangan
anggap mudah untuk mengajar pendidikan sejarah. Guru bukan sahaja perlu ada
pengetahuan dan ilmu berkenaan malah mereka juga perlu memahami sesuatu
peristiwa itu dengan mendalam sehingga dapat menyelami hal-hal yang tersirat.
Seperti juga mengajar pendidikan Islam. Sesorang guru agama itu perlu lebih bersedia
terutama yang membabitkan kemusykilan dan sebagainya.
Jagindas: KITALAH sebenarnya terlupa betapa pentingnya
pendidkan sejarah itu. Baru sekarang nak berkisah-kisah...
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Terima kasih atas komen anda.