Selasa, 4 September 2012

PEMARTABATAN BAHASA MELAYU


KEMENTERIAN PENDIDIKAN PERLU LEBIH SERIUS
DI ARAS MANA LETAKNYA BAHASA MELAYU?

KALAU tidak silaplah, sebaik sahaja Bahasa Melayu (Bahasa Malaysia) diangkat dalam perlembagaan serta dimartabatkan sebagai bahasa rasmi negara, maka antara lain kerajaan telah menetapkan secara umumnya supaya tanda nama bagi bangunan-bangunan kerajaan, agensi-agensi kerajaan dan swasta serta perimis-perimis perniagaan  hendaklah ditulis dalam bahasa Malaysia manakala bahasa-bahasa lain boleh digunakan dengan syarat kedudukannya tidak mengatasi bahasa rasmi itu dan saiznya juga hendaklah lebih kecil dari itu.
          Begitu juga, untuk papan tanda sekolah-sekolah di Malaysia, tidak kira sama ada sekolah bantuan penuh kerajaan atau pun sekolah bantuan modal kerajaan termasuk sekolah-sekolah mubaligh, nama sekolah tersebut hendaklah mengutamakan tulisan dalam Bahasa Melayu (huruf roman yang tidak bermaksud bahasa Inggeris) kemudian dibolehkan diikuti dengan bahasa-bahasa ibunda yang lain termasuk tulisan jawi dengan syarat ianya ditulis dengan saiz yang lebih kecil daripada Bahasa Melayu.
          Kelonggaran diberi kepada sekolah agama (Islam) dengan mengutamakan tulisan jawi (dalam ertikata bacaan bahasa Melayu bukan bahasa Arab) dan  diikuti dengan nama dalam bahasa Melayu.
           Itupun kalau masih digunapakai. Tak tahulah pulak garispanduan ini sudah dilepas dan dibebaskan!
          Justeru, sekolah ini macam mana (lihat gambar)?  Difahamkan sekolah ini adalah jenis bantuan modal dengan muridnya tidak sampai 50 orang. Difahamkan juga pada tahun 2009 (di bawah pemerintahan Pak Lah dan Datuk Seri Hishamudin sebagai Menteri Pelajaran) kerajaan telah memberikan lebih RM2 juta untuk projek pembangunan dan kerja-kerja naiktaraf sekolah berkenaan.
          Jadi?? Hahaha..., banyak tu. Jumlah ini menunjuk bancian sekepala murid di sekolah itu lebih kurang RM400,000 setiap seorang murid! Setaraf dengan pembinaan sebuah kolej! Biarkan hal itu, kerana ia adalah hak kerajaan untuk memberi atau tidaknya.
          Soalnya, sejauh mana sekolah ini menghormati Bahasa Malaysia sebagai bahasa rasmi negara ini? Dan secara umumnya, sejauh mana pula institusi pendidikan negara ini memartabatkan Bahasa Malaysia sebagai bahasa rasmi dan juga peranannya dalam membantu Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) sebagai agensi yang bertanggungjawab terhadap kedaulatan bahasa itu.   
            Bahkan, sejauh mana pula kementerian pendidikan memastikan pematuhan garispanduan tulisan di papan tanda nama sekolah-sekolah di Malaysia?

          [ ini sekadar contoh sahaja, barangkali banyak lagi di luar sana]

                  

Jagindas   Nak tahu, apa sensitiviti unit bahasa dan protokol di Pejabat Pelajaran Daerah, Pejabat Pelajaran Negeri dan Kementerian Pelajaran Malaysia?


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas komen anda.