Rabu, 23 Januari 2013

TUN M: SIASAT SEMULA PEMBERIAN KERAKYATAN

Tun Dr. Mahathir.... Siasat dari zaman Tengku

Status Penduduk Cina Dan India Zaman Pra-Merdeka

HAH! tahu bahasa kelam kabut bila mantan perdana menteri, Tun Mahathir mencadangkan supaya diadakan Suruhjaya Diraja (RCI) menyisat semula status pemberian taraf kerakyatan warga asing di negara ini bagi zaman selepas kemerdekaan. MCA dan MIC adalah antara yang melompat gila. Lebih-lebih lagi Vell Paari anak Samy Vellu.
            Itulah dia! Apabila membaca tulisan Tun Dr Mahathir, ada perenggan-perenggannya kita kena baca balik terbalik dari hujung ke pangkal. Kalau mendengar ucapannya pula, kita kena pandang dan selam dari pelbagai sudut.
            Walaupun nampaknya bahasa Tun itu bersahaja dan 'simple' tetapi setiap bait ayat-ayatnya penuh dengan kiasan, sindir dan lawak mengena! Tidak ramai rakyat Malaysia yang mampu berbahasa macam Tun. Malah, dalam bahasa Inggeris pun ucapan Tun sebegitu.
            Sebab itu, orang Inggeris bila baca tulisan Tun atau dengar ucapan Tun mereka akan mati angin. Mati angin dengan maksud susah hendak cari silap di mana. Oleh kerana orang Inggeris (macam Amerika dan England la) menguasai bahasa itu dengan mahir maka jalan mudah mereka buat adalah memutar belitkan sahaja kata-kata Tun. Kemudiannya akan timbul polemik dan selepas itu lancarlah 'pemberitaannya'.
            Orang di Malaya ini, usahkan orang Cina dan India, yang Melayu pun terutama generasi hari ini hanya faham bahasa searah atau selapis sahaja. Pertama kerana mereka memang lemah penguasaan bahasa melayu itu sendiri (peringkat, jenis dan susur-galur serta larasnya) dan kedua kerana kurangnya membaca. Apabila kurang membaca, maka mereka iaitu si-pendengar dan si-pembaca tulisanTun Mahathir tidak terjangkau ruang lingkupnya untuk mengkaitkan maksud tersirat yang mendalam daripada tulisan atau ucapan Tun itu.
            Tun Mahathir tidaklah sehebat mana ilmunya. Seperti yang umum sedia maklum, beliau adalah seorang doktor biasa. Macam doktor-doktor yang ada pada hari ini juga. Tetapi beliau memiliki akal yang luas, lebar, panjang dan keras berikutan pengalaman membacanya yang luas.
            Justeru, bila beliau kata siasat juga kes pemberian taraf kerakyatan zaman pra-merdeka, maka kita kena baca menyongsang barulah tahu apa yang sebenar dimaksudkan beliau. Dengan kata lain, sebelum menyalak sana menyalak sini menyalahkan kerajaan bab tersebut, bertelanjanglah depan cermin dan renunglah diri masing-masing!


Jagindas: Masih tak faham lagi? Memang nak kena laaaa.... 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas komen anda.