Khamis, 12 September 2013

ANTARA GURU DAN PENDIDIK

Hanya Cikgu Yang Boleh Menjamin Martabat Profesion Itu

SEMBANG-SEMBANG bersama rakan-rakan warong kopi sejak beberapa hari lalu masing-masing selesa menumpu kepada laporan akhbar mengenai profession guru dijawat oleh mereka yang tidak berminat terhadap tanggungjawab sebagai guru iaitu hanya sekadar mengelak daripada menjadi penganggur terhormat.
            Satu lagi, berdasarkan laporan itu juga rakan-rakan mengkaitkannya dengan masa depan program Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) yang sedang digahkan oleh kerajaan hari ini.
            Menyingkap kembali mas lalu, masalah bekas pelajar Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM) yang memilih institusi -instutusi latihan perguruan sebagai langkah terakhir bagi mengelak daripada menganggur panjang bukan perkara baru. Ia sudah berlaku sejak lebih 30 tahun lalu. Ini termasuklah calon-calon ke maktab-maktab perguruan yang masuk dari pintu belakang seperti yang didakwa olah akhbar tersebut.
            Kemudiannya, masuk ke era tahun 2000, apabila ramai graduan yang mengangur terutamanya kalangan melayu, sekali lagi professi perguruan menjadi pilihan malang apatah lagi bagi mereka yang sudah berumah tangga dan mempunyai tanggungan. Ramai yang tidak jujur memilih profesion itu. Ramai, bererti bukanlah semua...
            Sebelum ini, beberapa mereka yang sudah pun diterima jadi guru, secara terbuka menyatakan hal tersebut. Akibatnya, banyak masalah timbul di sekolah. Guru-guru yang seperti itu kerap menimbulkan masalah dengan pihak pengurusan. Berkira masa dan tenaga adalah punca yang paling jelas. Lantaran itu, wujudlah bentuk kerja yang tidak jujur dan ikhlas. Kita sedia maklum, apakah kesudahannya jika seseorang melakukan kerja dengan rasa keterpaksaan, tanpa keujuran dan keikhlasan..
            "Seorang psangan pengantin yang disoleh oleh mak andam sebegitu rupa memanglah cantik dan anggun kelihatannya. Tetapi sebenarnya, pasangan ini dipaksa berkahwin - tanpa cinta, kasih, jujur dan ikhlas sebagai suami isteri.".. lebih kurang begitulah keadaannya. Selebihnya, fikirlah sendiri..
            Pertembungan status antara guru dari gred 41 (golongan ijazah) dengan pengurus sekolah (sekolah rendah) yang hanya gred 34 (Diploma dan ke bawah) juga turut mengembangkan ego masing-masing yang akhirnya suasana pendidik di sekolah menjadi tidak selesa dan hilang harmonis.
            Senario itu melonjakkan pula guru-guru gred rendah meningkatkan tahap pendidikan masing-masing apabila kerajaan memberi ruang begitu. Meski tujuan asalnya untuk meningkatkan martabat profesiolisma perguruan, namun ramai yang menggunakan kesempatan itu sekadar untuk mengejar tangga gaji yang lebih baik serta masa depan (pangkat) yang lebih menjamin keluarga. Berebut laki bini (bagi yang kedua-duanya guru) mengejar ilmu, kononnya. Tetapi sebenarnya untuk mengejar nilai pencen yang lebih selesa. Ini, adalah antara yang pernah goongan terbabit suarakan kepada penulis. Malang kan?
            Sekali lagi kementerian Pendidikan terperangkap dengan karenah ego, sombong serta sifat tidak bertanggung oleh anak buahnya sendiri. Mncelah di antara itu pula, senario dalaman politik turut mengeruhkan keadaan tetapi tingkah lakunya seperti api dalam sekam. Meski tiak semua, tetapi itulah majoritinya. Meski sukar dibuktikan, tetapi begitulah hasil dan realiti yang diterima. Ramai juga pegawai-pegawai atasan yang terperangkap sehingga menafikan hak mereka yang benar-benar ikhlas berdiri di atas landas professi perguruan.
            Justeru, terdapat kanser dalam masyarakat guru itu yang perlu dirawat penuh teliti. Masalah yang diketengahkan seperti beban guru, masalah komunikasi, kenaikan pangkat dan macam-macam birokrasi lain hanyalah satu alasan yang sengaja ditonjol-tonjolkan kerana ia terlihat boleh dibuktikan.
            Namun, yang lebih berbahaya dari itu, adalah dendam lama bagi mereka yang dinafikan hak 'sewajarnya' menikmati masa depan yang lebih baik dan sikap menggunakan profession itu sebagai tempat 'makan gaji atau cari makan' suda lama berakar umbi.
            Malah, ada daripada golongan ini yang turut mengembangkan dakyah mempengaruhi golongan baru.
            Dengan kata lain, ramai kalangan pendidik di Malaysia hari ini yang bersikap berpura-pura serta talam dua muka. Sesuatu yang mudah ditelah tetapi sukar untuk dibuktikan. Tetapi berbahaya sekali!
            Lantaran, apabila kerajaan mencanangkan PPPM, kebimbangan wujud di kalangan khalayak terutama bekas -bekas guru yang pernah menjunjung dasar pendidikan sejak era laporan Rahman, Laporan Razak, era Mahathir, Falsafah, Visi dan misi pendidikan yang syumul.
            Kebimbangan itu adalah bersebab atas satu alasan yang paling remeh. Iaitu, bolehkan orang yang 'tidak sihat', tidak jujur dan penuh kepura-puraan atau yang sudah terbenam dalam hatinya bahawa kerjaya itu didokong atas keterpaksaan, melaksanakan satu tugas besar seperti yang dihasratkan oleh PPPM (?)
            Ini kerana, beberapa kegagalan dalam melaksanakan dasar-dasar pendidikan yang lalu, selain daripada sifat dasar itu sendiri yang mengelirukan, sikap pelaksana (guru) yang hanya sekadar 'mengangguk' untuk tidak dipersalahkan (dan menyalahkan prinsip saya yang menurut perintah) menyebabkan perbelanjaan berbilion ringgit terlihat tidak memberikan pulangan yang wajar.
            Pengalaman lalu juga, apabila kementerian bersikap 'belum duduk sudah berlunjur' turut mencacatkan program. Yakni, instrumen belum tersedia tetapi pihak pelaksana dipaksa melaksanakannya tanpa soal. Yes sir!
            Dua isu besar inilah (tetapi pihak atasan mestilah melihat ianya sebagai isu yang remeh) - barah kepura-puraan dan instrumen tersedia yang dibimbangi akan menjadikan PPPM indah khabar dari rupa.
            Ya, benar. Remeh. Tetapi, beberapa pengelaman lalu, bukankah banyak isu yang remeh telah menggagalkan program yang besar-besar? Bacalah yang terdahulu secara global kalau pun tidak secara syumul.
            Apapun, adalah diharapkan semua kaum guru menerima dasar PPPM ini dengan jujur serta bersedia berdiri di atas trek perguruan dan pendidik yang sewajarnya.



jagindas: Siapa saja boleh menjadi guru tetapi tidak sebagai pendidik sejati. Ini pun adalah falsafah lama juga....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas komen anda.