Khamis, 19 Disember 2013

TNB PERKENAL CARA BARU BAYAR BIL TAHUN DEPAN

Pengguna Terpaksa Bayar Lebih

KHABARNYA, kira-kira dua bulan lagi, Tenaga Nasional Berhad (TNB), tidak lagi mengurus penerimaan bayaran bil-bil elektrik di kaunter pejabat urusannya termasuk di dikaunter-kaunter pejabat pos.
            Menurut sumber dalaman TNB, pejabat TNB dan semua pejabat pos akan disediakan mesin bayaran di mana pengguna akan menguruskan sendiri bayaran bil-bil elektrik mereka lebih kurang sama dengan proses membuat transaksi di mesin-mesin teller  yang terdapat di bank-bank komersil sekarang.
            Katanya, mesin tersebut hanya menerima wang kertas RM5, RM10, RM50 dan RM100 sahaja, manakala wang kertas RM1 dan RM20 serta wang syiling tidak diterima. Justeru, pengguna dimestikan membundarkan bil mereka ke angka yang paling hampir dengan ringgit tersebut dan jika ada lebihan wang bayaran ia akan dimasukkan ke bil bulan berikutnya.
            Mengambil contoh, jika bil anda RM22.70 anda dikenakan membayar RM25 atau RM30. Begitulah juga jika bil anda RM127.20 anda diminta memasukkan bayaran RM130 atau lebih dari itu dalam genapan 5, 10, 50 atau 100 Lebihannya akan dimasukkan ke akaun bulan berikut.
            Bermakna, jika bil anda RM22.50 dan anda memasukan ke mesin sekeping wang RM50.00 maka, baki sebanyak RM27.50 tidak akan dikembalikan sebaliknya dimasukkan ke bil bulan berikutnya. Bagaimana kalau anda memasukan wang kertas RM100.00 dan ketika itu anda hanya ada sekeping itu sahaja? Jadi anda kenalah buat kerja sedikit iaitu menagih ke kedai-kedai, rakan-rakan atau bank untuk membuat tukaran kecil. Itupun dalam tukaran 5, 10, 50 saja.
            Ini bermakna, setiap bulan TNB berjaya memanipulasi wang lebihan yang dibayar pengguna dalam jumlah berjuta-juta ringgit kerana bukanlah semudah itu mendapat jumlah bil yang tepat dengan bundaran RM5, 10, 50 dan 100. Paling tidak kalau terbundar pun pasti ada sen di belakangnya, misalnya RM30.20 sen di mana anda dimestikan membayar dahulu sebanyak RM35 atau RM40 atau RM50...
            Sumber tersebut berkata, alasannya adalah kerana TNB tidak mahu lagi menguruskan wang runcit iaitu RM1.00 dan syiling (sen) selain dari sistem sekarang didakwa menyesakkan kaunter. Susah kerja dan remeh temeh katanya!
            Dengan kata lain, demi menyenangkan TNB, sisksanya dipindahkan kepada pengguna - rakyat jelata.  Jika begitulah keadaannya nanti, tidaklah hairan ramai yang berkata TNB adalah diantara syarikat kerjaan (GLC)  yang disebut-sebut rakyat sebagai konglomerat yang angkuh, sombong dan mengamal sikap kapitalis.
            Seorang pengguna marhaen apabila dimaklumkan hal itu berkata TNB memang tidak malu 'meminjam' wang rakyat hanya semata-mata untuk memudahkan kerjanya. Bahkan, zalim katanya. Dakwanya, sudahlah mulai tahun depan caj kepenggunaan elektrik dinaikan 17% lagi, pada masa sama pula TNB berpeluang mengitar wang rakyat dalam cara yang halus, lembut dan terpimpin.
Katanya, melalui cara itu sahaja TNB sudah mampu memperoleh untung berganda-ganda.
            Hairannya, walaupun TNB dilaporkan mengalami banyak kerugian disebabkan kerosakan, kecuaian dan kecurian kabel, namun pada masa sama juga TNB dengan gahnya mengumumkan tahun ini sahaja lebih RM6 bilion.
            Untung RM6 bilion bukanlah satu angka yang kecil. Justeru, keuntungan apa lagi yang TNB mahukan?


Jagindas:  Tunggu Telekom, Lembaga Air, Astro dan yang seangkatannya pula ikut jejak langkah TNB..


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas komen anda.