DEMI MARTABATKAN SEKOLAH KEBANGSAAN DAN BAHASA MELAYU
KESUNGGUHAN
kerajaan memartabatkan dasar pendidikan yang antara lain bertindak sebagai pemangkin
dalam proses pemupuk semangat perpaduan negara nampaknya dipandang sepi oleh
pihak lain.
Dalam urusan ini, saya melihat UMNO
sahaja (agak tepat kalau dikatakan orang melayu) yang beria-ia untuk mewujudkan
satu kelas bangsa yang bersatu padu melalui satu sistem pendidikan manakala
pihak lain khususnya orang cina dan india tidak menampakkan kesungguhan mereka
menyokong usaha itu.
Alasan penulis berkata begitu adalah
jika mereka bersungguh-sungguh terhadap usaha berkenaan, sudah tentu mereka
tidak akan membuat pelbagai tuntutan yang condong kepada kepentingan kaum tetapi
ianya menyanggah dasar yang ditetapkan. Tindakan mereka juga turut memberi
ruang kepada pihak-pihak NGO cina dan india membuat tuntutan dan desakan yang
bukan-bukan yang biasanya semakin berani menjelang pilihanraya.
Senario yang dipamerkan MCA dan
GERAKAN memberi gambaran seolah-olah mereka tidak pernah serius menyokong usaha
kerajaan mewujudkan sekolah wawasan malah pada masa sama berdiam diri (atau
mungkin juga mengenyit mata) apabila badan-badan NGO cina mengehentam niat suci
kerajaan itu. Bahkan pada masa sama kumpulan itu juga turut menuntut beberapa
perkara yang tidak masuk akal atau secara jelas menyalahi dasar pendidikan
sedia ada sedangkan mereka memang mengetahuinya.
Bagi saya, sebarang tuntutan yang
dibuat dengan menyandarkan pilihanraya atau politik sebagai faktor kelulusannya
adalah suatu perbuatan yang tidak jujur. Bak kata pepatah melayu: telunjuk lurus kelingking berkait.
Beberapa kesilapan lampau yang
dilakukan oleh pemimpin terdahulu secara tidak 'sengaja' telah menafikan banyak
dasar-dasar pendidikan negera telah dinodai dan akhirnya puak-puak ini menjadi naik tocang, banyak lemak dan keras kepala.
Sebagai contoh berlaku di mana ada sekolah
bantuan modal (cina dan tamil) yang diluluskan peruntukan baikpulih bangunan
sehingga melebihi RM2 juta (hanya untuk sebuah sekolah) sedangkan sekolah
berkenaan hanya memiliki tidak sampai pun lima puluh orang murid.
Manakala, sekolah kebangsaan (SK)pula
terpaksa berkongsi dengan beberapa buah sekolah lain untuk jumlah sebanyak itu.
Faktanya, masih banyak sekolah kebangsaan yang muridnya padat dan berbangunan dhaif
serta serba kekurangan.
Inilah barangkali yang dimaksudkan
oleh Sasterawan Negara, Dr. Anuar
Ridhwan yang juga Dekan Fakulti Penulisan Kreatif ASWARA bahawa nasib sekolah
aliran kebangsaan sewajarnya lebih baik
selepas pengumanan rumusan sidang meja bulat pendidikan yang diumumkan oleh menteri
pendidikan pada September, 2012 lalu.
Dalam tulisannya di ruang Rencana
Akhbar di Berita Harian 27 Ogos, 2012,
pada muka surat 24, beliau melahirkan kebimbangannya terhadap nasib
Dasar Pendidikan Kebangsaan,[baca di sini].
Kebimbangan sasterawan negara itu mendorong
penulis menyambung pandangan penulis dalam entry sebelum ini bertajuk: Akankah tercapai satu bangsa, satu bahasa dan satu negara - Sebab selepas
55 tahun berlalu kini masih gagal.
Bagi saya, kebimbangan Dr. Anuar itu
ada asasnya berikutan sejak akhir-akhir ini kerajaan dilihat lebih banyak
bertolak ansur dalam erti kata mengorbankan beberapa ketetapan yang terkandung
dalam Dasar Pendidikan Kebangsaan yang telah dipersetujui sebelum ini.
Seperti mana orang-orang PAS
memperjudikan agama dalam memperjuangkan urusan parti mereka, maka demikianlah
orang-orang Cina dan India menggunakan isu tuntutan kaum masing-masing dengan
berperisaikan politik (selain ekonomi). Permainan seperti itu menyebabkan
banyak perkara bahkan dasar-dasar telah tersasar daripada landasan sepatutnya.
Bukan sekadar itu, banyak lagi
desakan yang dibuat oleh pihak terbabit namun apa yang jelas dilihat setakat
ini kementerian pelajaran lebih banyak "berundur"
daripada mempertahankan dasar yang telah dimaktubkan. Akhirnya, mereka menjadi banyak lemak dan besar kepala.
Justeru, dasar pendidikan kebangsaan
serta akta-akta berkaitannya seperti dalam Laporan Penyata Razak 1956, Laporan
Rahman Talib 1960, Akta Pelajaran 1961, Laporan jawatankuasa Kabinet Mengkaji
Pelaksanaan Dasar Pendidikan1979, Falsafah Pendidikan 1988, Akta Pendidikan
1996 dan Akta Pendidikan Pindaan 1997 tidak lagi dilihat mampu merealisasikan
matlamatnya berikutan ianya telah dinodai.
Tidak kira sama ada di persidangan
meja bulat, meja bujur mahupun empat segi atau seluas mana NKRA yang hendak
dilaksanakan, namun kandungan persidangan tersebut sewajarnya tidak terkeluar
daripada dasar-dasar yang telah termaktub selagi ia tidak diubah di parlimen.
Contoh paing mudah, setelah 55 tahun
merdeka, sudah sepatutnya kita mempunyai hanya satu standard Bahasa Melayu (BM)
untuk di semua pendidikan rendah. Ketika ini penilaian matapelajaran BM di sekolah
jenis kebangsaan (SJK) Cina dan Tamil tidak sama dengan yang berlaku di SK
(contoh: soalan BM dalam ujian penilaian sekolah rendah - UPSR bagi SK dan SJK
dibuat secara berlainan standard).
Mengapa perlu jadi begitu? Apapun
alasannya, BM hanya perlu di ajar dan diuji dalam satu standard kerana martabat
bagi bahasa itu adalah satu sahaja! Kalau begitu halnya, kita tidak perlu
melalak menegur sikap orang cina dan india terhadap sistem pendidikan negara
kerana kita sendiri yang memberi ruang meringan-ringan dasar yang dijadikan
teras perpaduan itu.
Dalam hal berkaitan, kegagalan kerajaan
menyediakan kemudahan pendidikan Bahasa Cina dan Tamil di semua sekolah SK di
kawasan bandar dan pinggir bandar turut menjadi faktor golongan berkenaan tidak
berminat untuk menyertai sekolah aliran kebangsaan.
Sepatutnya, kerajaan khususnya
kementerian pelajaran sudah lama menyelesaikan isu tersebut. Akhirnya, jalan
mudah untuk mengalah adalah janji bahawa sekolah jenis kebangsaan (SJK) cina
dan tamil terus akan dikekalkan.
Dalam perkembangan lain, setiap kali
berlaku pertukaran menteri pelajaran, maka akan berlakulah juga pelbagai
rombakan kandungan kurikulum dan kokurikulum di samping mewujudkan beberapa
dasar baru. Kadang-kadang, kerja-kerja terdahulu masih belum selesai atau belum
pun menampakkan hasilnya, tiba-tiba berlaku pertukaran atau program baru.
Bahkan ada program yang dilaksanakan bagaikan belum duduk sudah berlunjur
dengan alasan kononya kita perlu pantas dan maju kehadapan mendahului masa!
Dalam urusan ini, pihak berkenaan
hendaklah membetulkan kerasionalannya supaya setiap dasar baru dan program baru
yang diperkenalkan tidak menjadi bahan tertawa oleh pihak yang melaksanakannya.
Apa pun, pendidikan di Malaysia
perlu bergerak seiring dengan kemajuan dunia globalisasi namun pada masa sama
juga kita perlu melaksanakannya mengikut acuan kita bagi memastikan generasi
yang dilahirkan tetap seimbang di segi mental, rohani dan jasmaninya.
Dan, isu terkahir untuk penggal
pilihanraya kali ini, Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyidin Yassin, berkata
kerajaan sedang mengkaji untuk mewajibkab lulus mata pelajaran Bahasa Inggeris
dalam peperiksaan Sijil Pelajaran
Malaysia (SPM) pada masa akan datang.
Jagindas: Masih
tebal diingatan penulis kata-kata seorang guru matematik tambahan dalam loghat
cinanya, sebab setiap kali dia masuk ke kelas inilah mukadimah dia selalu sebut
sebagai set induksinya: "...Subjek ini memang
susah. Orang Melayu memang tidak boleh
belajar matematik tambahan...." Apa maknanya itu?
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Terima kasih atas komen anda.