"Hari ini maksiat bukan lagi sesuatu yang memeranjatkan" |
Ahli Kaji Alam Kata Jakarta
Tenggelam 27 Januari ini (??)
DALAM satu laporan
berkaitan kaji cuaca dan geologi di Indonesia telah meramalkan bahawa Kota
Jakarta ditenggelami air (banjir sepenuhnya) pada 27 Januari ini berikutan
faktor cuaca dan faktor alam sehingga menybabkan air di daratan tidak mampu
untuk tumpah ke laut. Ahli sains berpendapat, hujan yang berterusan dan
pertembungan gerhana bulan pada tarikh itu memungkin lagi ramalan itu akan
menjadi kenyataan berikutan asakan air laut ketika itu menolak pengaliran air
dari daratan ke laut.
Secara umumnya, sebarang musibah
yang menimpa di mana-mana sahaja di dunia ini masyarakat akan mengkaitkannya
dengan faktor alam dan faktor kecuaian manusia. Misalnya berlakunya banjir
besar, fenomena hujan yang melampaui musim serta angin ribut dan taufan, bahkan
perubahan cuaca yang secara tiba-tiba atau diluar jangka. Namun, dari sudut Islam,
ternyata setiap terjadinya bencana adalah dengan kehendak Allah yang diturunkan
kepada hambaNya berikutan sikap melampau hamba-hambanya yang melanggar aturan agama
atau berketerlaluan maksiat.
Ahli-ahli tafsir berpendapat bahawa air
dan angin itu adalah tentera Allah yang sejati. Allah pernah menurunkan bala ke
atas umatnya yang terdahulu menerusi air dan angin berikutan kedegilan mereka
melaksanakan suruhanNya sebaliknya terus bermaharajalela melakukan kemaksiatan.
Dalam surah Al-A'raf ayat 133, Allah
berfirman;
(فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمُ الطُّوفَانَ وَالْجَرَادَ وَالْقُمَّلَ وَالضَّفَادِعَ وَالدَّمَ آيَاتٍ مُفَصَّلاتٍ فَاسْتَكْبَرُوا وَكَانُوا قَوْماً مُجْرِمِينَ) yang
bermaksud: "Maka Kami turunkan
kepada mereka taufan, belalang, kutu, katak dan darah sebagai bukti yang jelas,
tetapi mereka tetap menyombongkan diri dan mereka adalah kaum yang berdosa".
Ayat ini jelas menunjuk bahawa Allah
menurunkan bencana ke atas umatnya berikutan pelbagai kemungkaran dan maksiat
yang dilakukan oleh hamba-hambanya itu. Taufan yang dimaksudkan dalam ayat itu
adalah juga bermaksud Allah menurunkan air bersama-samanya sehingga menyebabkan
kebanjiran dan banjir yang melampau.
Demikian juga dalam ayat yang lain, Allah
berfirman bahawa kerakusan perbuatan manusia itu di bumi serta ruang di
antararanya (bumi dan langit) turut membuatkan Allah murka lalu menurunkan
pelabagi bala bencana yang berkaitan dengan faktor alam seperti taufan, banjir
dan perubahan cuaca, suhu serta musim. Seperti firmanNya:
ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ (Telah
berlaku kerosakan di darat dan di laut disebabkan perbuatan tangan manusia itu
sendiri… (Q.S. Ar-Rum: 41). Perbuatan mungkar yang dimaksudkan itu bukan
sekadar kerakusan zahir seperti merosakkan alam tetapi juga merangkumi
dosa-dosa rohani dan fasik yang dilakukan oleh manusia di bumi.
Sebagai contoh apabila kita tidak
menghargai sungai atau apa-apa aturan yang baik dalam mengendali atau mengurus
bumi seperti menjadikan sungai sebagai tempat membuang sampah maka di situlah
yang dikatakan berlakunya dosa-dosa rohani dan fasik. Hari ini, pelakuan
maksiat dilihat sudah tidak lagi membatas kehidupan manusia bahkan ada yang
melihatnya sebagai satu fenomena biasa dalam sebuah negara maju atau sebagai
satu daripada bentuk pengisian yang mengiringi zaman kemajuan.
Adakah umat Islam lupa ketika Allah
amat murka terhadap kemaksiatan yang berlarutan dilakukan oleh kaum Lut di
zaman Nabi Nuh (as), lalu Allah turunkan bala banjir besar sehingga
meneggelamkan kota dan tanah arab ketika itu? Demikian juga, lupakah kita
bagaimana Allah mengarahkan lautan menenggelamkan Firaun serta
pengikut-pengikutnya serta bala tenteranya disebabkan perbuatan dosanya yang
sudah melampaui batas kemanusiaan? Nauzubillah min zalik.
Justeru, manusia serta
pemimpin-pemimpin negara hendaklah mengambil iktibar daripada sejarah penurunan
bala Allah Taala tersebut (air dan angin) ke atas kaum-kaum terdahulu dan tidak
terlalu terikat dengan sebab mursabab atau faktor-faktor kejadian disebabkan
pertelingkahan hukum alam atau saintifik semata.
Jika dirujuk kepada banjir di
Jakarta tidaklah mustahil jika Allah menghendakinya untuk menenggelamkan kota besar
serta penuh keindahan dan keseronokan itu berikutan di kota itu segala dosa dan
pahala terkumpul semuanya. Dan, meneliti kepada kehidupan kita di negara ini
apakah pembangunan dan kemajuan yang sedang kita kecapi hari ini telah
menyisihkan sama sekali kebongkakan perbuatan kemaksiatan, dosa dan fasik. Dalam
kes ramalan tersebut yang mendapat tentangan daripada pelbagai pihak, bukanlah
tarikh dan ketikanya kejadian itu berlaku seperti diramal, tetapi yang penting
adalah "ia tidak mustahil Allah lakukan" jika dilihat dari sudut
kebongkakan hidup manusia itu yang begitu memuja kemaksiatan, dosa dan
perbuatan fasik.
Justeru, apa yang boleh kita katakan
dengan perkembangan dan pengisian di bandar-bandar seperti Kuala Lumpur, Johor
Baharu, Shah Alam, Bukit Bintang, Ipoh, Pulaun Pinang dan sebagainya ketika
ini?
Jagindas: Semoga Allah menjauhkan
kita daripada bala bencana yang tidak mampu di atasi oleh manusia dan, semoga
Beliau mengampunkan dosa-dosa kita yang terdahulu mahupun yang terkemudian!
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Terima kasih atas komen anda.